zondag 2 oktober 2011

De berg af...

Woensdag 11 mei 2011
Hoe kom ik die berg op? Die gedachte zit vanaf het moment dat ik wist dat ik mee zou doen aan de Alpe d'HuZes in mijn hoofd. Eerst zelfs nog zonder het woordje 'hoe' ervoor: kom ik die berg wel op? Ja, die kom ik op, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Mijn klimtrainingen gaan steeds beter, ik weet wat ik moet doen en laten tijdens het klimmen en kan zelfs al af en toe een kort gesprekje voeren tijdens het stijgen. Ik kom niet buiten adem boven, herstel goed en heb al snel weer zin in een nieuwe helling. Daarnaast wordt mijn motivatie en plezier in het fietsen alleen maar groter, en die was al groot... Ik heb soms het gevoel dat ik het bijna alleen nog maar over fietsen heb. Kan er ook niets aan doen... vind het echt leuk!
Maar af en toe schiet ook door mijn hoofd: 'Hoe kom ik die berg af?' Op de fiets natuurlijk maar diep in mijn hart vind ik dat spannend. Ik ben niet zo'n snelheidsduivel die diepgebogen over het stuur zo snel mogelijk naar beneden wil racen. Ik wil veilig beneden komen. Maar hoe gaat dat tijdens de koersdag op 9 juni samen met ongeveer 4499 andere renners? Ik ben niet bang maar ik 'kick' niet op het idee dat er na zo'n lange klim net zo'n lange afdaling komt... Klimmen moet je leren, maar afdalen ook. Hoe ga ik de bochten door? Haarspeldbochten zijn in de binnenkant erg steil, dus ik moet zorgen dat mijn pedalen goed staan, er kan grind in de bochten liggen, er kan een transportbusje een bocht afsnijden, een medewielrenner die omhoog gaat kan op de verkeerde weghelft rijden. Gelukkig kun je met een fiets hard remmen, soms te hard... dus ook dat moet ik oefenen, de grenzen proberen te vinden: wanneer blokkeert mijn achterwiel, hoe hard kan ik in mijn remmen knijpen zonder over de kop te gaan.
De fatale val van een Belgische wielrenner in de Giro afgelopen week heeft een flink aantal bezorgde mailtjes en reacties uit mijn naaste omgeving opgeleverd. Lief dat jullie zo bezorgd zijn, ik zal voorzichtig zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten