zondag 2 oktober 2011

Klimmen...

Zondag 27 maart 2011
Gisteren mijn eerst echte klimtraining op de fiets gehad rondom Nijmegen. Wat statistieken: ik heb 46,11 km gefietst in 1.59.06 uur met een gemiddelde snelheid van 23.23 km per uur. Naast de gewone wegen, wat 'vals plat' en een aantal hellingen die ik nog wel beschouwde als 'redelijk te doen' heb ik ook de Zevenheuvelenweg (gemiddelde helling 3,7 %, steilste 300 m 8,4%, lengte 1250 m), de van Randwijckweg (gemiddelde helling 6,5%, steilste 300 m 9,6%, lengte 1170 m) en de Oude Holleweg (gemiddelde helling 8,6%, steilste 300 m 11,8%, lengte 860 m) gefietst (zie www.heuvelsfietsen.nl).
Even ter vergelijking met de Alpe d'Huez: gemiddelde helling 7,9%, steilste kilometer 11,5%, lengte 13,8 km. Dus ik ben er nog lang niet.....
Ik moet eerlijk bekennen dat als ik gisteren in mijn eentje had gefietst de kans groot was geweest dat ik niet zoveel kilometers had gemaakt en het op die steile hellingen niet gered had zonder onderweg een paar keer af te stappen. Ik denk dat ik uberhaupt bepaalde hellingen niet aangedurfd zou hebben! Maar dank zij mijn 'personal coach' van gisteren lukte het me wel om boven te komen. Met zijn aanwijzingen, bemoedigende woorden, afleidende gesprekjes, ademhalingstips en soms ook letterlijk een flinke duw in mijn rug kwam ik waar ik zijn moest: aan de top. En wat voelt dat uiteindelijk (na eerst op adem te zijn gekomen) dan goed!
Ik dacht dat ik al aardig wat fietsconditie had opgedaan de afgelopen maanden maar ik besef na gisteren dat klimmen toch wel een vak apart is. Hier gaat het niet meer alleen om conditie of kracht maar ook om soepel schakelen naar een kleiner verzet, in een ritme komen, niet te snel willen en (misschien nog wel het belangrijkste) goed luisteren naar mijn eigen lijf. Dus: veel klim(kilo)meters gaan maken de komende weken....
Meer dan ooit heb ik gisteren aan den lijve ervaren wat het motto van de Alpe d'HuZes betekent: 'Opgeven is geen optie'...  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten