zondag 2 oktober 2011

Procenten

Zaterdag 12 februari 2011
We worden in ons dagelijks leven regelmatig geconfronteerd met procenten: het percentage alcohol in drank, de hoogte van de rente van je hypotheek, de kortingen die je krijgt in de uitverkoop, het percentage vet in levensmiddelen die je koopt. Sinds ik weet dat ik mee doe met de Alpe d'HuZes is daar voor mij het stijgingspercentage van hellingen bij gekomen. Iedere keer als ik een dijk op fiets vraag ik me af of dit te vergelijken is met de Alpe d'Huez. Afgelopen maandagavond heb ik binnen getraind op een wielrenfiets die verbonden was met een programma op een laptop. Op die laptop kon ik tijdens het trainen precies zien wat bijvoorbeeld mijn gemiddelde snelheid per uur was, hoeveel vermogen ik verbruikte en welke afstand ik had gefietst. Ook kon ik tijdens het fietsen het stijgingspercentage aangeven zodat het net was alsof ik tegen een helling op fietste. In een uur tijd heb ik het stijgingspercentage laten oplopen van 0 tot 4%. En ik vond het zwaar!!! In een mum van tijd vloog mijn hartslag omhoog en voelde ik het zweet in straaltjes van mijn rug lopen.
Even voor de duidelijkheid: het gemiddelde stijgingspercentage van de Alpe d'Huez is 7,9 %, de steilste kilometer is 11,5%... (bron: Wikipedia)
Ik heb me maar meteen voorgenomen daar niet meer aan te denken. Er zijn zoveel mensen voor mij naar boven gefietst, dat gaat mij ook lukken.
Er zijn andere procenten waar ik wel blij van word: ik heb al 41% van mijn actiebedrag binnen (en als ik de toezeggingen per voltooide beklimming meetel zelfs al bijna 50%) en ik ben nog steeds meer dan 100% gemotiveerd!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten